PODSTAWA PRAWNA:
- Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 741 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 735 z późn. zm.),
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 91 z późn. zm.).
WYMAGANE DOKUMENTY:
- Wniosek o wydanie decyzji
- 1 egzemplarz oryginalnej aktualnej kopii mapy zasadniczej lub mapy ewidencyjnej (w skali 1:500 lub 1:1000, a w stosunku do inwestycji liniowych również w skali 1:2000), pozyskanej z zasobów Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej (Starostwo Powiatowe w Grudziądzu), obejmujący teren, którego wniosek dotyczy oraz obszar wokół działki objętej wnioskiem, nie mniejszej niż trzykrotna szerokość frontu terenu, jednak nie mniejszej niż 50 metrów oraz nie większej niż 200 m, (Przez front terenu należy rozumieć tę część granicy działki budowlanej, która przylega do drogi publicznej lub wewnętrznej, z której odbywa się główny wjazd na działkę.)
Mapa powinna, zgodnie z art. 52, ust. 2, pkt 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. prawo geodezyjne i kartograficzne; być sygnowana pieczęcią właściwego urzędu, odzwierciedlać aktualny stan zagospodarowania terenu objętego wnioskiem oraz zawierać obszar niezbędny do przeprowadzenia analizy urbanistycznej, który zgodnie z dyspozycją art. 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego; powinien przedstawiać teren w odległości nie mniejszej niż trzykrotna szerokość frontu terenu, o którym mowa w art. 52 ust. 2 pkt 1a, jednak nie mniejszej niż 50 metrów oraz nie większej niż 200 m
- Charakterystyka zagospodarowania terenu przedstawiona w formie graficznej - kserokopia w/w mapy zasadniczej obejmującej działkę, zawierająca:
określenie granic terenu objętego wnioskiem i obszaru, na który ta inwestycja będzie oddziaływać.
koncepcję zabudowy i zagospodarowania terenu (z naniesionym wjazdem na teren inwestycji, planowanym budynkiem, zabudową przewidzianą do rozbiórki, zabudową uzupełniającą - np. garaż, budynek gospodarczy, miejsca postojowe itp.), zawierającą określenie planowanego sposobu zagospodarowania terenu oraz obejmująca charakterystykę zabudowy i zagospodarowania terenu, w tym przeznaczenie i gabaryty projektowanych obiektów budowlanych, powierzchnię terenu podlegającą przekształceniu.
w przypadku planowanego podziału nieruchomości wyrysować przewidywane granice działek oraz drogi wewnętrzne .
- Charakterystyka zabudowy przedstawiona w formie opisowej i graficznej
Na charakterystykę w formie opisowej składa się wypełnienie na wniosku odpowiednich pól dotyczących funkcji planowanej inwestycji, np. mieszkalna, usługowa, produkcyjna, itp. oraz dotyczących wymiarów, takich jak: wysokość i szerokość elewacji frontowej, wysokość obiektu, kąt nachylenia dachu.
Na charakterystykę w formie graficznej składają się rysunki (mogą być wykonane odręcznie), przedstawiające planowaną inwestycję. Na rysunkach należy również podać orientacyjne wymiary planowanej inwestycji (odpowiadające wymiarom wpisanym na wniosku).
Po jednym egzemplarzu zapewnień lub warunków technicznych dostawy mediów (woda, energia elektryczna, itp.), potwierdzające, że istniejące lub projektowane uzbrojenie terenu jest wystarczające dla zamierzenia inwestycyjnego (art. 61 ust. 1 pkt 3 Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym), lub w przypadku braku infrastruktury technicznej zapewnienia dotyczące zagwarantowania wykonania uzbrojenia terenu, zawartej pomiędzy gestorem sieci a inwestorem (art. 61 ust. 5 ww. ustawy) (oryginał lub poświadczona kopia)
- Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (o ile jest wymagana).
Ostateczna Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, wydawana na podstawie ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko - w odniesieniu do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
- Dokument potwierdzający posiadanie gospodarstwa rolnego w tym opłacanie podatku rolnego oraz wykształcenia rolnego lub wykształcenia wyższego (w przypadku występowania o wydanie decyzji dla zagrody rolnej );
- Pełnomocnictwo - oryginał lub odpis pełnomocnictwa - jeżeli Inwestor działa przez pełnomocnika, wraz z dowodem wniesienia opłaty skarbowej za pełnomocnictwo (jeśli jest wymagana).
- (Potwierdzony za zgodność z oryginałem odpis z właściwego rejestru (np. Krajowego Rejestru Sądowego) – w przypadku wystąpienia z wnioskiem przez osobę prawną lub upoważnionego przez właściwe organy osoby prawnej pełnomocnika).
- Dowód wniesienia opłaty skarbowej za wydanie decyzji o warunkach zabudowy.
OPŁATY:
- opłacie skarbowej podlega dokonanie czynności urzędowej na wniosek o wydanie decyzji o ustaleniu warunków zabudowy i wynosi 598 zł, z wyłączeniem wniosków składanych przez właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości.
- opłata skarbowa za udzielone pełnomocnictwo w wysokości 17 zł (jeżeli jest wymagana)
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Decyzja o warunkach zabudowy wydana jest w czasie nie dłuższym niż 90 dni od dnia złożeni wniosku. Do czasu wydania decyzji o warunkach zabudowy nie wlicza się okresu uzgodnień z organami opiniującymi.
Decyzja o warunkach zabudowy dotyczącej obiektu budowlanego, o którym mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, termin na załatwienie sprawy wynosi 21 dni.
TRYB ODWOŁAWCZY:
Odwołanie od decyzji do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Toruniu za pośrednictwem Wójta Gminy Rogóźno w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna - zgodnie z art. 127a ustawy Kodeks postępowania administracyjnego. Złożenie do organu przedmiotowego oświadczenia nie podlega wycofaniu. Decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, jeżeli jest zgodna z żądaniem wszystkich stron lub jeżeli wszystkie strony zrzekły się prawa do wniesienia odwołania (art. 130 § 4 KPA).
UWAGI:
Inwestycje skomplikowane m. in. mogące pogorszyć stan środowiska, mogą powodować wydłużenie czasu trwania postępowania administracyjnego.
Obowiązek uzyskania opinii właściwych organów w toku postępowania wydłuża postępowanie administracyjne o czas oczekiwania na uzgodnienie.
W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia i złożenia w urzędzie. W przypadku nieuzupełnienia wniosku w wyznaczonym terminie, wniosek pozostaje bez rozpoznania.
Podanie we wniosku numeru telefonu oraz godzin, w których można uzyskać kontakt z wnioskodawcą może znacznie skrócić termin załatwienia sprawy.
TRYB ZAŁATWIANIA SPRAWY:
Należy upewnić się, czy teren dla którego Inwestor zamierza wystąpić z wnioskiem o ustalenie warunków zabudowy nie jest objęty ustaleniami obowiązującego planu miejscowego. Ustalenie warunków zabudowy w drodze decyzji następuje dla terenu nie objętego miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. (Informacje na temat obszarów gminy Rogóźno objętych planami miejscowymi wraz ze stosownymi numerami uchwał uzyskać można w Systemie Informacji Przestrzennej pod adresem: https://rogoznogrudziadzkie.e-mapa.net/, warstwy: zagospodarowanie przestrzenne)
Jeżeli teren, dla którego Inwestor zamierza wystąpić z wnioskiem o ustalenie warunków zabudowy położony jest w granicach terenu zamkniętego (np. terenu wojskowego, terenu kolei) - organem właściwym do wydania decyzji o warunkach zabudowy jest wojewoda.
Nie można ustalić warunków zabudowy dla terenu, który stanowi grunt leśny. Przeznaczenie gruntów leśnych na cele nieleśne dokonuje się wyłącznie w procedurze uchwalania bądź zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Inwestor powinien upewnić się czy planowana inwestycja nie zalicza się do przedsięwzięć mogących zawsze lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko i czy nie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, gdyż przedmiotową decyzję należy uzyskać przed złożeniem wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy.
INFORMACJA DLA WNIOSKODAWCY:
O decyzję o warunkach zabudowy staraj się, jeśli dla nieruchomości nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a chcesz zmienić jej sposób zagospodarowania, na przykład:
1) zbudować, rozbudować lub nadbudować budynek lub inny obiekt budowlany lub wykonać inne roboty budowlane, które wymagają pozwolenia na budowę lub prowadzą do zmiany zagospodarowania terenu, która trwa dłużej niż rok
2) zmienić sposób użytkowania obiektu budowlanego lub jego części
3) zbudować na podstawie zgłoszenia budowy:wolno stojący budynek mieszkalny jednorodzinny, którego obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których budynek został zaprojektowany
wolno stojący parterowy budynek rekreacji indywidualnej, czyli budynek:
przeznaczony do okresowego wypoczynku o powierzchni zabudowy powyżej 35 m2, ale nie więcej niż 70 m2, przy rozpiętości elementów konstrukcyjnych do 6 m i wysięgu wsporników do 2 m
-wolno stojący, maksymalnie dwukondygnacyjny budynek mieszkalny jednorodzinny o powierzchni zabudowy do 70 m2, którego obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których został zaprojektowany, a budowa jest prowadzona, aby zaspokoić potrzeby mieszkaniowe inwestora
- wolno stojący parterowy budynek stacji transformatorowej i kontenerowej stacji transformatorowej o powierzchni zabudowy do 35 m2
Ważne! Nie potrzebujesz takiej decyzji, jeśli:
- chcesz dokonać tymczasowej, trwającej do roku, jednorazowej zmiany zagospodarowania terenu, dla której nie musisz uzyskiwać pozwolenia na budowę
- roboty budowlane polegające na remoncie, montażu lub przebudowie nie powodują zmiany sposobu zagospodarowania terenu i użytkowania obiektu budowlanego. Nie mogą one zmieniać formy architektonicznej obiektu (np. elewacji), a także nie mogą wymagać przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko
- chcesz zrealizować inwestycję budowlaną związaną z realizacją celu publicznego.
Ustalenie warunków zabudowy następuje na wniosek zainteresowanego.
Dla tego samego terenu, decyzję o warunkach zabudowy można wydać więcej niż jednemu wnioskodawcy, doręczając odpis decyzji do wiadomości pozostałym wnioskodawcom i właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu nieruchomości.
Decyzja o warunkach zabudowy nie rodzi praw do terenu oraz nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich.
Wnioskodawca, który nie uzyskał prawa do terenu nie przysługuje roszczenie o zwrot nakładów poniesionych w związku z otrzymaną decyzją ustalającą warunki zabudowy terenu.
Organ, który wydał decyzję o warunkach zabudowy, jest zobowiązany, za zgodą strony, na rzecz której decyzja została wydana, do jej przeniesienia na rzecz innej osoby, jeżeli przyjmuje ona wszystkie warunki zawarte w tej decyzji. Stronami takiego postępowania są jedynie podmioty, między którymi ma być dokonane jej przeniesienie.
Zgodnie z art 65. „Organ, który wydał decyzję o warunkach zabudowy albo decyzję o ustaleniu lokalizacji celu publicznego, stwierdza jej wygaśnięcie, jeżeli:
1) inny wnioskodawca uzyskał pozwolenie na budowę;
2) dla tego terenu uchwalono plan miejscowy, którego ustalenia są inne niż w wydanej decyzji” [...] a uprzednio nie została wydana ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowę.
Zamierzenie inwestycyjne powinno być zgodne z przepisami Ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w tym z art. 61 ust. 1 ww. ustawy, który stanowi, iż: „Wydanie decyzji o warunkach zabudowy jest możliwe jedynie w przypadku łącznego spełnienia warunków:
1) co najmniej jedna działka sąsiednia, dostępna z tej samej drogi publicznej, jest zabudowana w sposób pozwalający na określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy w zakresie kontynuacji funkcji, parametrów, cech i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, w tym gabarytów i formy architektonicznej obiektów budowlanych, linii zabudowy oraz intensywności wykorzystania terenu,
2) teren ma dostęp do drogi publicznej,
3) istniejące lub projektowane uzbrojenie terenu jest wystarczające dla zamierzenia budowlanego - warunek ten uznaje się za spełniony, jeżeli wykonanie uzbrojenia terenu zostanie zagwarantowane w drodze umowy zawartej między właściwą jednostką organizacyjną a inwestorem,
4) teren nie wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne albo jest objęty zgodą uzyskaną przy sporządzaniu miejscowych planów, które utraciły moc,
5) decyzja jest zgodna z przepisami odrębnymi”.
Przepisów art. 61 ust. 1 pkt. 1 ww. ustawy nie stosuje się:
1) do inwestycji produkcyjnych lokalizowanych na terenach przeznaczonych na ten cel w planach miejscowych, które utraciły moc,
2) do linii kolejowych, obiektów liniowych i urządzeń infrastruktury technicznej,
3) do zabudowy zagrodowej, w przypadku gdy powierzchnia gospodarstwa rolnego związanego z tą zabudową przekracza średnią powierzchnię gospodarstwa rolnego w danej gminie.